Ir tik tuomet, jei randamas pavojingas objektas, ar yra kitų indikacijų, kad grėsmė gali būti reali – pradėti evakuaciją ir skambinti skubiu pagalbos telefonu 112. Gavus pranešimą apie padėtą sprogmenį, skambutis 112 yra patikimiausias pranešimo šaltinis, kuris garantuoja greičiausią pagalbą.
Būtinai informuokite darbuotojus, kad jie žinotų, į ką kreiptis savo organizacijoje gavus grasinimą (pvz., pastato apsaugą ar vyresnįjį vadovą), tie žmonės turės įvertinti grėsmę.
Perdavę informaciją apie gautą pranešimą dėl galbūt padėto sprogmens, iki pareigūnų atvykimo:
1. Išlaikykite rimtį ir suburkite grupę žmonių, kuriems nedelsdami paveskite:
- patikrinti, ar, esant poreikiui evakuoti žmones, visi išėjimai (durys) yra laisvi ir atsidaro;
- reguliariai informuoti visus organizacijos narius apie priimtus ir priimamus sprendimus;
- prieinamuose viešuosiuose informacijos šaltiniuose patikrinti, ar tai nėra koordinuota ir masinė informacinė ataka;
- jeigu yra vaizdo stebėjimo kameros, peržiūrėti patekimo į teritoriją ir (ar) patalpas kamerų duomenis, ar nėra įtartinų asmenų ar įtartinos veiklos;
- gydymo, globos ir panašaus profilio įstaigose, kuriose yra negalinčių savarankiškai judėti žmonių, nedelsiant suburti ir instruktuoti grupę žmonių, kurie pradėtų rengtis galimai evakuacijai;
- organizacijos prieigose sudaryti galimybę sklandžiai privažiuoti policijai ir kitoms pagalbos tarnyboms.
2. Jeigu turite bent kiek pagrįstą įtarimą dėl grasinimų realumo (pvz., patekimas į patalpas ir (ar) teritoriją nekontroliuojamas, vaizdo įrašuose pastebėjote įtartinus asmenis ar tokių asmenų veiklą, gavote kitokią pavojų liudijančią informaciją) – nelaukdami policijos atvykimo imkitės evakuacijos.
3. Tik tada, jeigu sužinojote, kad tapote masinės informacinės atakos taikiniu, patekimas į patalpas kontroliuojamas, pastarosiomis dienomis nebuvo jokių įtartinų asmenų ir (ar) incidentų, o gautas pranešimas yra vienintelė informacija apie sprogimo grėsmę, galite sulaukti atvykstančių policijos pareigūnų ir nepradėti evakuacijos.
DĖMESIO! Pakartotinai neskambinkite telefonu 112, nes, esant masinei informacinei atakai, pareigūnai teikia pirmenybę tikrintiniems objektams.
Į įvykio vietą atvykus policijos pareigūnams, privaloma:
- tiksliai ir operatyviai vykdyti policijos pareigūnų nurodymus bei reikalavimus;
- pateikti pareigūnams išsamią informaciją, kuri buvo gauta iki policijos atvykimo;
- pareigūnams atlikus patalpų ar teritorijos apžiūrą, sulaukti (pareikalauti) galutinio ir vienareikšmiško pareigūnų sprendimo dėl galimybės tęsti įprastą veiklą.
Jei gaunamas grasinimas telefonu:
- ramiai ir atidžiai klausykite;
- turėkite kur pasižymėti svarbią informaciją;
- jei įmanoma, neleiskite skambintojui kalbėti ir perspėkite kolegą, kad jis surinktų 112;
- jei matosi telefone, atkreipkite dėmesį į skambinančiojo numerį;
- jei grasinimas yra įrašytas pranešimas, užsirašykite kuo daugiau informacijos ir praneškite policijai;
- jei grasinimas gautas trumpąja žinute, neatsakykite į pranešimą, nepersiųskite ir neištrinkite;
- atkreipkite dėmesį į siuntėjo numerį ir vadovaukitės policijos patarimais.
Jei grasinimas gautas elektroniniu paštu arba socialinių tinklų programa:
- neatsakykite į pranešimą, nepersiųskite ir neištrinkite;
- atkreipkite dėmesį į siuntėjo elektroninio pašto adresą arba naudotojo vardą ar naudotojo ID, skirtą socialinės žiniasklaidos programoms;
- išsaugokite visus savo organizacijos žiniatinklio žurnalo failus, kad padėtumėte policijos tyrimui.
Jei grasinimas pateikiamas akis į akį, pasistenkite prisiminti kuo daugiau skiriamųjų grasinusio asmens bruožų ir stenkitės tiksliai atsiminti, kas buvo pasakyta.
Jei aptinkate raštelį arba laišką su grasinančiu turiniu, elkitės kaip su policijos įkalčiais, neleiskite kitiems žmonėms liesti įtartino daikto.
Gavę pristatytą įtartiną siuntą ar pašto siuntą, kurie gali kelti susirūpinimą, būtinai informuokite 112.
Įtartinų siuntų ar pašto siuntų bendrieji indikatoriai:
- netikėta prekė, ypač jei ji pristatoma rankiniu būdu;
- paminkštintas vokas (nėra galimybės pajausti, koks daiktas viduje) ar kita stambi pakuotė;
- papildomas vidinis vokas ar kitas turinys, kurį gali būti sunku išimti;
- neaiškus ženklinimas arba per didelis sandarinimas, skatinantis atidaryti tam tikrą galą arba tam tikru būdu;
- keistos formos arba perkreiptos pakuotės;
- voko atvartas visiškai užklijuotas (paprastai voko atvartai palieka nedidelius tarpus kraštuose), pažymėtas „atidaryti tik…“, „asmeninis“ arba „konfidencialus“;
- organizacijai (o ne konkrečiam asmeniui) skirtas daiktas;
- netikėta ar neįprasta kilmė (pašto antspaudas ir (arba) grąžinimo adresas);
- nėra grąžinimo adreso arba grąžinimo adreso negalima patikrinti;
- siunta prastai ar netiksliai adresuota arba adresas atspausdintas netolygiai ar neįprastai;
- nepažįstamas rašymas ar neįprastas stilius;
- neįprastas pašto antspaudas arba jo nėra;
- daugiau antspaudų nei reikia pakuotės dydžiui ar svoriui;
- riebios dėmės ant pakuotės;
- iš pakuotės sklinda kvapai.
Rekomendacijos organizacijoms dėl k a s d i e n i ų prevencinių veiksmų:
- įsitikinkite, kad jūsų objekte yra nustatytos aiškios taisyklės, kaip elgtis darbuotojams nustačius įtartiną asmenį, paliktą daiktą ar kilus kitokiai grėsmei;
- vertinkite į objektą atvykstančių žmonių skaičių, kokius daiktus jie atsineša, ar išvaizda (apranga) ir turimi daiktai atitinka sezoniškumą, paros metą, tam tikrą vietą, kurioje yra asmenys;
- periodiškai tikrinkite, kad, kilus būtinybei, avariniai išėjimai būtų lengvai prieinami ir veiktų;
- įsitikinkite, ar objektuose ar jų teritorijose pakanka apšvietimo tamsesniu paros metu;
- esant poreikiui, konsultuokitės su jūsų teritoriją prižiūrinčio policijos komisariato pareigūnais dėl efektyvesnių saugumo procedūrų ir veiksmų kilus grėsmei.
Visa svarbi ir aktuali informacija nuolat atnaujinama policijos interneto svetainėje.
Komentuoti